logo eurocontrol 300 http://www.eurocontrol.int/

Stralende zon begeleidde zowat de hele Flying Armchair club vanmiddag bij de plichtplegingen die noodzakelijk zijn om het Eurocontrol gebouw binnen te komen.

Eerst een lijst van deelnemers met identiteitsgegevens, dan controle van identiteitsbewijzen met een zichtbaar te dragen badge en tot slot voor die badge nog een inschuifkaart die uiteindelijk voor de toegang kon zorgen.

Best goed beveiligd, dat complex waar je als lid van de FAA zo vaak langs rijdt. 

Eenmaal binnen werden we ontvangen door Csilla Szabo, onze gastvrouw, en meteen onthaald op koffie en fris in een prima gekoelde vergaderzaal.In haar presentatie over Eurocontrol in het algemeen en MUAC (Maastricht Upper Area Control) in het bijzonder kwamen heel wat interessante feiten aan de orde: 5.500 vluchten worden per dag door MUAC begeleid, in totaal 17% van alle Europese luchtverkeer.

08 Eurocontrol 5 7 17En nu sinds kort ook het militaire verkeer boven Nederland en al langere tijd het militaire verkeer boven Duitsland.

Er werken 300 verkeersleiders bij MUAC op een totaal van 600 personeelsleden. Bijzonder trots is men bij MUAC op de efficiency: tegenover elk uur van een ATC-er staan er 2 vlieguren - en dat schijnt heel veel te zijn in de internationale vergelijking met andere upper area control centers.

Na de uitgebreide presentatie en een vragenrondje kwam een bezoek aan het hart van MUAC aan bod: de operations room. In een grote ellips staan daar tientallen opstellingen waar telkens 2 luchtverkeersleiders een sector van het aan MUAC toegewezen luchtruim bewaken. Heel imposant om te zien, hoewel we om begrijpelijke redenen alleen door een raam vanaf een hogere etage het echte werk mochten aanschouwen. Wat het meest opviel: ondanks de drukte in de lucht en de grote verantwoordelijkheid van het ATC-werk ging het er heel relaxed aan toe!Al met al een geslaagd bezoek aan onze “buren” en – hoewel wij niet zoiets imposants kunnen laten zien – ging Csilla toch graag in op onze uitnodiging om ook een keer een kijkje ten nemen bij onze Association tijdens een clubmiddag of –avond.

 

17 Eurocontrol 5 7 17    02 Eurocontrol 5 7 17

 

 

ivao logo 1 design

Volgens een inmiddels eeuwenoude traditie zal ons staatshoofd Koning Willem-Alexander op zijn verjaardag weer een groot aantal lintjes aan bekende en minder bekende Nederlanders uitreiken. De verdiensten van de ontvangers op het gebied van zangtalent, zorg voor overstekende padden, het organiseren van outdoor klaverjastoernooien en het knuffelen van bedreigde diersoorten als de Korenwolf en parttime touringcarchauffeurs mogen wij natuurlijk niet minimaliseren. Dergelijke verdiensten zijn zonder uitzondering exceptioneel en uitermate belanghebbend voor onze samenleving te noemen.

Er is echter een groep landgenoten die elk jaar weer tussen de wal en het schip –of beter gezegd tussen de gate en het vliegtuig- dreigen te vallen. In stilte en op de achtergrond maken een aantal bijzondere mensen zich verdienstelijk als mental coach voor gefrustreerde en wanhopig naar oplossingen zoekende medehobbyisten in de IVAO community. Middels het geven van adviezen, tips, suggesties en aanwijzingen bewijzen deze bijzondere personen

logo open dagWelkom op de open dag van de luchtvaarttechniek opleiding van Leeuwenborgh [ ACC ] , zaterdag 18 februari 10 - 15 uur.

De Flying Armchair Association (vliegsimulatie) heeft een ruimte in het ACC en tijdens de open dag mag je op de computer met alle soorten vliegtuigen "de lucht in" en wordt uitleg gegeven over het wereldwijde netwerk IVAO. Tevens wordt een radarscherm met uitzicht vanuit de toren naar de start - en landingsbaan getoond.  

Ook bestaat de mogelijk te vliegen in een nagebouwde cockpit van een Boeing 737-800

Veel plezier ! 

 

01 awacs

Op 6 december brachten we met de club een bezoek aan de AWACS-basis in Geilenkirchen.

02 awacsIn de filmzaal werden we ontvangen door een allervriendelijkste militair die ons aan de hand van een diashow meenam in de geschiedenis van airborne radar in het algemeen en de NATO-uitvoering daarvan in het bijzonder. Ook de geschiedenis van de basis in Geilenkirchen en wat bijzonderheden over de vliegtuigen kwamen aan bod. En natuurlijk de nodige anekdotes, zoals het oorspronkelijke plan om alle bemanningsleden van de E3A Sentry (zo heet het AWACS vliegtuig officieel) te voorzien van een valscherm zodat men zich in noodgeval zou kunnen redden via een speciaal noodluik. Dat bleek niet zo’n goed idee, want als je er uit zou springen bleef je in de antennes haken…

En toen met de bus naar de apron voor het hoogtepunt van ons bezoek: een rondleiding door één van de AWACS-Boeings. De cockpit trok meteen de aandacht: een klokkenwinkel waar menig horlogemaker jaloers op zou zijn. Geen scherm te bekennen. Alhoewel, de 2 bedieneenheden voor de Flight Management Computers die ontbraken niet. Een upgrade van de cockpit is overigens goedgekeurd binnen de NATO en wordt komende tijd uitgevoerd. Scheelt weer één bemanningslid. En dan de werkruimte van de operators: rijen met identieke computerschermen waar flink wat verschillende taken worden uitgevoerd.

03 awacs

Al met al draagt het werk hier een flinke steen bij aan het 3D-beeld wat de commandant van de NATO-strijdkrachten schijnt te hebben van heel Europa en nog iets verder. Als er ergens in Europa iets opstijgt en een paar meter boven de grond komt, of als er ergens op zee iets ronddrijft met de grootte van een flinke roeiboot, dan kunnen de AWACS-operators dat zien: ongelooflijk!

Nadat we buiten nog even hadden mogen kijken naar wat doorstarts van oefenende piloten met hun Boeings was het bezoek al weer voorbij. Veel dank aan ons clublid Funs, die het georganiseerd had en natuurlijk aan de enthousiaste militairen die ons een beetje wegwijs hebben gemaakt in Geilenkirchen.

O ja, waarom is dit een praatje zonder plaatje: fotograferen is niet zo maar toegestaan op de basis, vandaar! Dus de plaatjes heb ik van internet geplukt…

Flightsim Beek clubdagen: woensdagavond tussen 19.00 - 21.30 uur en zaterdagmiddag tussen 13.30 - 17.00 uur.
Adres: Horsterweg 13, 6199 AC Maastricht-Airport
Vanaf 13 jaar ben je welkom.