01 awacs

Op 6 december brachten we met de club een bezoek aan de AWACS-basis in Geilenkirchen.

02 awacsIn de filmzaal werden we ontvangen door een allervriendelijkste militair die ons aan de hand van een diashow meenam in de geschiedenis van airborne radar in het algemeen en de NATO-uitvoering daarvan in het bijzonder. Ook de geschiedenis van de basis in Geilenkirchen en wat bijzonderheden over de vliegtuigen kwamen aan bod. En natuurlijk de nodige anekdotes, zoals het oorspronkelijke plan om alle bemanningsleden van de E3A Sentry (zo heet het AWACS vliegtuig officieel) te voorzien van een valscherm zodat men zich in noodgeval zou kunnen redden via een speciaal noodluik. Dat bleek niet zo’n goed idee, want als je er uit zou springen bleef je in de antennes haken…

En toen met de bus naar de apron voor het hoogtepunt van ons bezoek: een rondleiding door één van de AWACS-Boeings. De cockpit trok meteen de aandacht: een klokkenwinkel waar menig horlogemaker jaloers op zou zijn. Geen scherm te bekennen. Alhoewel, de 2 bedieneenheden voor de Flight Management Computers die ontbraken niet. Een upgrade van de cockpit is overigens goedgekeurd binnen de NATO en wordt komende tijd uitgevoerd. Scheelt weer één bemanningslid. En dan de werkruimte van de operators: rijen met identieke computerschermen waar flink wat verschillende taken worden uitgevoerd.

03 awacs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al met al draagt het werk hier een flinke steen bij aan het 3D-beeld wat de commandant van de NATO-strijdkrachten schijnt te hebben van heel Europa en nog iets verder. Als er ergens in Europa iets opstijgt en een paar meter boven de grond komt, of als er ergens op zee iets ronddrijft met de grootte van een flinke roeiboot, dan kunnen de AWACS-operators dat zien: ongelooflijk!

Nadat we buiten nog even hadden mogen kijken naar wat doorstarts van oefenende piloten met hun Boeings was het bezoek al weer voorbij. Veel dank aan ons clublid Funs, die het georganiseerd had en natuurlijk aan de enthousiaste militairen die ons een beetje wegwijs hebben gemaakt in Geilenkirchen.

O ja, waarom is dit een praatje zonder plaatje: fotograferen is niet zo maar toegestaan op de basis, vandaar! Dus de plaatjes heb ik van internet geplukt…

Contact

Form by ChronoForms - ChronoEngine.com

Clubfoto's

Flightsim Beek clubdagen: woensdagavond tussen 19.00 - 21.30 uur en zaterdagmiddag tussen 13.30 - 17.00 uur.
Adres: Horsterweg 13, 6199 AC Maastricht-Airport
Vanaf 13 jaar ben je welkom.