Al geruime tijd stond een van onze naaste buren op het bedrijventerrein van Maastricht-Aachen Airport op onze wensenlijst voor een bezoek. En nu, op 14 mei, is het eindelijk zo ver. Rond kwart over vijf verzamelen 20 van onze leden zich bij de voordeur van het bedrijf. We zijn zeer benieuwd wat er achter de deur van de grote hallen schuilgaat.

Eenmaal binnen worden we welkom geheten door Frank Dekker, de Base Maintenance Manager, die ons samen met 2 van zijn collega’s gaat begeleiden bij ons bezoek.

We starten met een korte inleiding over de geschiedenis van SAMCO. Die gaat terug tot 1945 toen Bob Schreiner een luchtvaarthandel begon. Daaruit ontstond een hele waaier van luchtvaart gerelateerde activiteiten, van luchtfotografie, reclame vliegen, luchtdoelen slepen via charters voor oliemaatschappijen, lijndiensten en helikopterdiensten tot gespecialiseerde onderhoudsbedrijven voor vliegtuigen. Uit die laatste hoek stamt SAMCO. De letters staan dan ook voor Schreiner Aircraft Maintenance Company.

Na de inleiding gaan we in 2 groepen de beide gigantische hangars in. En we worden niet teleurgesteld in wat we daar te zien krijgen: een hele waaier aan diverse, meestal aan de Canadese fabrikant Bombardier gelinkte toestellen staat daar in diverse stadia van demontage. Naast een DHC-8 Q400 (“Dash-8”) en een wat kleinere DHC-7 (“Dash-7”) staat er toevallig ook een prachtige Airbus A-220. Jammer voor Ben, maar de DHC-6 (“Twin Otter”) vinden we alleen maar op een oude foto in de gang….

Als je niet op de hoogte bent van de recente verschuivingen bij de vliegtuigfabrieken, dan vraag je je ongetwijfeld af wat een Airbus tussen de Bombardiers moet. Maar dat is eenvoudig te verklaren: Bombardier zat met onvoldoende middelen om de op zich succesvolle C-serie jets te produceren en zag zich gedwongen om een meerderheidsbelang in de productielijn van de C-series aan Airbus te verkopen. En zo werd de C-serie van Bombardier de Airbus A-220, zoals die onder andere bij Swiss in dienst is.

Tijdens de rondleiding hebben we van alles kunnen zien en horen: de opblaasbare “fietsband” vleugelvoorrand van de Dash-7, de bijzondere beschildering van de Swiss A-220, de touwtjes die overal hangen en de veiligheid van de monteur blijken te dienen als die op een vleugel moet klauteren, de strakke doorlooptijden die worden gehanteerd door de operators van de vliegtuigen en de versterkingspanelen tegen “ijs-inslag” rondom de propellers van de turboprops zijn een paar voorbeelden. En een echt kijkje in de keuken krijgen we als we de ingenieuze wijze van ondersteuning van de vliegtuigen tijdens de revisie bekijken. Dan blijken er speciale ondersteuningen te worden gebruikt die de vleugels zodanig ontlasten dat de toegangspanelen voor de brandstoftanks boven op de vleugels niet alleen verwijderd kunnen worden maar ook weer precies passend gemonteerd, iets wat zonder die ondersteuning door het buigen en torderen van de vleugel niet meer mogelijk zou zijn.

Ondanks de relaxte indruk die de monteurs maken draait het hele bedrijfsproces rond een strakke planning waar voorspelbaarheid en veiligheid centraal staan: er is geen boutje of moertje of er hangt een label aan – vaak letterlijk, soms ook figuurlijk via de computer – waarmee dit onderdeel gevalideerd is als zijnde bruikbaar en toegelaten in een vliegtuig. En al die onderdelen staan vervolgens weer te boek in het vliegtuigdossier, samen met de datum wanneer gemonteerd en de naam van de monteur…

Een geweldig bedrijf, dat SAMCO!

Geschreven door: Jan Jongen

 

 
 

Flightsim Beek clubdagen: woensdagavond tussen 19.00 - 21.30 uur en zaterdagmiddag tussen 13.30 - 17.00 uur.
Adres: Horsterweg 13, 6199 AC Maastricht-Airport
Vanaf 13 jaar ben je welkom.