01 header 24 11 2018

flashing light     Zaterdag 16 november 2019 open dag tussen 10.00 - 15.00 uur

Al geruime tijd stond een van onze naaste buren op het bedrijventerrein van Maastricht-Aachen Airport op onze wensenlijst voor een bezoek. En nu, op 14 mei, is het eindelijk zo ver. Rond kwart over vijf verzamelen 20 van onze leden zich bij de voordeur van het bedrijf. We zijn zeer benieuwd wat er achter de deur van de grote hallen schuilgaat.

Eenmaal binnen worden we welkom geheten door Frank Dekker, de Base Maintenance Manager, die ons samen met 2 van zijn collega’s gaat begeleiden bij ons bezoek.

We starten met een korte inleiding over de geschiedenis van SAMCO. Die gaat terug tot 1945 toen Bob Schreiner een luchtvaarthandel begon. Daaruit ontstond een hele waaier van luchtvaart gerelateerde activiteiten, van luchtfotografie, reclame vliegen, luchtdoelen slepen via charters voor oliemaatschappijen, lijndiensten en helikopterdiensten tot gespecialiseerde onderhoudsbedrijven voor vliegtuigen. Uit die laatste hoek stamt SAMCO. De letters staan dan ook voor Schreiner Aircraft Maintenance Company.

Na de inleiding gaan we in 2 groepen de beide gigantische hangars in. En we worden niet teleurgesteld in wat we daar te zien krijgen: een hele waaier aan diverse, meestal aan de Canadese fabrikant Bombardier gelinkte toestellen staat daar in diverse stadia van demontage. Naast een DHC-8 Q400 (“Dash-8”) en een wat kleinere DHC-7 (“Dash-7”) staat er toevallig ook een prachtige Airbus A-220. Jammer voor Ben, maar de DHC-6 (“Twin Otter”) vinden we alleen maar op een oude foto in de gang….

Als je niet op de hoogte bent van de recente verschuivingen bij de vliegtuigfabrieken, dan vraag je je ongetwijfeld af wat een Airbus tussen de Bombardiers moet. Maar dat is eenvoudig te verklaren: Bombardier zat met onvoldoende middelen om de op zich succesvolle C-serie jets te produceren en zag zich gedwongen om een meerderheidsbelang in de productielijn van de C-series aan Airbus te verkopen. En zo werd de C-serie van Bombardier de Airbus A-220, zoals die onder andere bij Swiss in dienst is.

Tijdens de rondleiding hebben we van alles kunnen zien en horen: de opblaasbare “fietsband” vleugelvoorrand van de Dash-7, de bijzondere beschildering van de Swiss A-220, de touwtjes die overal hangen en de veiligheid van de monteur blijken te dienen als die op een vleugel moet klauteren, de strakke doorlooptijden die worden gehanteerd door de operators van de vliegtuigen en de versterkingspanelen tegen “ijs-inslag” rondom de propellers van de turboprops zijn een paar voorbeelden. En een echt kijkje in de keuken krijgen we als we de ingenieuze wijze van ondersteuning van de vliegtuigen tijdens de revisie bekijken. Dan blijken er speciale ondersteuningen te worden gebruikt die de vleugels zodanig ontlasten dat de toegangspanelen voor de brandstoftanks boven op de vleugels niet alleen verwijderd kunnen worden maar ook weer precies passend gemonteerd, iets wat zonder die ondersteuning door het buigen en torderen van de vleugel niet meer mogelijk zou zijn.

Ondanks de relaxte indruk die de monteurs maken draait het hele bedrijfsproces rond een strakke planning waar voorspelbaarheid en veiligheid centraal staan: er is geen boutje of moertje of er hangt een label aan – vaak letterlijk, soms ook figuurlijk via de computer – waarmee dit onderdeel gevalideerd is als zijnde bruikbaar en toegelaten in een vliegtuig. En al die onderdelen staan vervolgens weer te boek in het vliegtuigdossier, samen met de datum wanneer gemonteerd en de naam van de monteur…

Een geweldig bedrijf, dat SAMCO!

 

logo FAA 20014 en 16 maart 2019

Het Vistacollege van start en de 2e open dag van dit schooljaar

Op 14 maart ging de vlag bij onze “medehuurder”, het Aviation Competence Centre, uit. Want na jaren van voorbereiding is nu het Vistacollege officieel van start gegaan: ontstaan uit de fusie van Leeuwenborg en Arcus, de beide middelbare beroepsopleidingsinstituten die Zuid-Limburg tot op heden kende. Voor de techniekopleidingen was de samengang al langer een feit onder de naam Techniekcollege Zuid-Limburg.

Voor onze simulatorclub betekende de aftrap ’s morgens acte de présence geven, want er werd verwacht dat een aantal leden van het aanwezige docentenkorps van het nieuwe college wel interesse in de activiteiten van de FAA zouden hebben. Dat bleek in de praktijk erg mee – of tegen - te vallen, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Want afgezien van een enkele bezoeker was het zo rustig dat we de tijd goed hebben weten te benutten met sleutelen aan de simulators.

De 2e open dag van dit schooljaar, die op 16 maart plaats vond was trouwens ook niet bijzonder druk bezocht. Dat had de schoolleiding ook verwacht en gelukkig was het resultaat er niet minder om.

Voor de school was het een succes, want er kwamen toch weer enkele nieuwe aanmeldingen uit voort. En voor onze club was het een succes omdat we contact konden leggen met een vertegenwoordiger van Samco Aircraft Maintenance. Want dat bedrijf stond al een hele tijd op ons verlanglijstje voor een bezoek door de leden van onze club. De principe afspraak daarvoor is nu gemaakt.

Ondanks de wat mindere drukte, meldde zich ook nog een mogelijk nieuw clublid. Jammer genoeg voor dit aspirant-lid zitten we op ons maximaal leden aantal van 30. Dus vooralsnog wordt onze wachtlijst alleen iets langer.

Van een mindere toeloop was weinig te merken bij de Boeing- en Beech-simulatoren. Daar was het als vanouds druk en warm. Maar aan dat laatste komt nu heel spoedig een einde: ons clublokaal en de opstelruimte van de Beech liften mee op het airconditioning-project van het ACC. De volgende open dag kan dus drukker of juist minder druk zijn – koeler wordt het in elk geval!

 

 

Op één van de stille dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw hebben we een groepsvlucht van Metz naar Beek gehouden. Voor het eerst niet vanuit het groepslokaal, maar vanuit de “Armchairs” van de leden thuis.

Hoewel het een VFR vlucht met niet al te snelle machines betrof volgens de instructie, was één van onze leden toch van mening dat een A320 ook in deze categorie thuishoort… Enfin, dat betekent heel wat orbiten als je niet al te ver voor de muziek van de Cessnaatjes uit wil gaan.

Rond 14.00 uur lokale tijd begonnen we met een geïmproviseerde maar goed werkende ATC in Metz te vertrekken. Niet alles ging vlekkeloos, want hoewel runway 22 in gebruik was, sloeg er ook wel eens iemand linksaf bij het holding point en steeg op van de 04. Moet kunnen.

Na een half uurtje was iedereen in de lucht en kon het echte vliegfeest beginnen. Helaas bleek al noordwaarts vliegend het zicht er niet op vooruit te gaan. Boven de Ardennen was het soms al op 1500 voet overcast en als je dan met een stijgend terrein naar eveneens zo’n 1500 voet te maken hebt kun je je voorstellen dat het soms erg marginaal was.

Toch kwam iedereen na een uurtje veilig in de buurt van Beek. Tot grote schrik van een aantal collega-FAA-piloten was inmiddels Amsterdam Radar online gekomen, want die wilde zich zo’n clubje ongeregeld VFR verkeer niet laten ontgaan natuurlijk. Nou, en dat heeft ie geweten! Het toppunt was wel dat één van onze collega’s er in slaagde om doof en stom te blijven voor de instructies van de controller en op die manier wist te landen op de 03 terwijl er traffic op final op de 21 zat. In werkelijkheid goed voor verlies van brevet en een onderzoek door de luchtvaartpolitie en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid waarschijnlijk.

Met wat horten en stoten en een enkele crash en zo waar nog één doorstart kwam iedereen uiteindelijk goed aan in Beek, mogelijk mede dankzij de bezielende begeleiding van onze eigen approach controller.

Conclusie: zoals de dienstdoende ATC-er op Amsterdam Radar al had opgemerkt: leuk om met zo’n clubje te vliegen, maar hier en daar moet er nog wel wat worden bijgespijkerd door deze en gene.

Hebben we in het komend jaar ook weer wat te doen tijdens de cluburen!

Flightsim Beek clubdagen: woensdagavond tussen 19.00 - 21.30 uur en zaterdagmiddag tussen 13.30 - 17.00 uur.
Adres: Horsterweg 13, 6199 AC Maastricht-Airport
Vanaf 13 jaar ben je welkom.