Met 12 leden vertrokken we op zaterdagmiddag 30 juni vanaf het ACC naar Someren. Het doel: het museum voor vliegsimulatie. We werden verwelkomd in een bedrijfshal en kregen een korte uitleg over de achtergronden en het doel van het museum. Het belangrijkste doel is het bijdragen aan het behoud van uitgediende vliegtuigsimulatoren. De vrijwilligers van de organisatie verzorgen niet alleen de rondleidingen, de koffie en de toelichting, maar repareren en restaureren ook de professionele simulatoren waar het museum zijn naam aan ontleent.

In de hal staan een paar mooie bewijzen van het vakmanschap van de museum-leden. Het pronkstuk is, zeker qua afmetingen, een bijna complete A310 simulator die de hal bijna tot aan de nok vult. En dan te bedenken dat het bewegingsmechanisme niet meegenomen is in het museum…. Met die hydraulische poten eronder zou de simulator een twee keer zo hoge hal hebben nodig gehad! De imposante cockpit van de A310 werd op overtuigende wijze tot leven gebracht, niemand die de beweging van het platform miste. Toch blijkt de techniek van zo’n oude simulator dermate complex dat na een aantal vergeefse pogingen om er mee te vliegen daar uiteindelijk van moest worden afgezien. Desondanks blijft de kennismaking met de voor de jaren tachtig unieke graad van automatisering in de Airbus-cockpit voor iedere belangstellende een heel interessante ervaring.

Maar: gevlogen kon er toch wel, en hoe! Op de eerste plaats de Beech Baron die dankzij de rondom projectie met 3 beamers veel aandacht trok. Er is door onze leden menig rondje rond Schiphol gevlogen. En dat, terwijl de temperatuur in de hal inmiddels – ook al dankzij de elektronica van de A00 sim – behoorlijk opgelopen was. De misschien wel meest levensechte vliegervaring hadden de dapperen die in de Link Trainer met de kap en deur dicht gingen blind vliegen. Het valt niet mee om zonder visuele clues je attitude te behouden, die les hebben alle piloten daar wel geleerd.

Al met al een bijzonder interessante en leerzame middag, waarbij ook het fun-gehalte ondanks de warmte nog aanzienlijk was!

 

01 mail faalogo open dag

Open Dag 24 februari: Druk en een B200 gelanceerd…

De Flying Armchair Association (FAA) combineerde op 24 februari traditiegetrouw weer de open dag van het Aviation Competence Centre (ACC) met haar eigen open huis. Eveneens traditiegetrouw werd de bemanning van de 737-800 simulator van het ACC ook weer door de FAA geleverd: Henk, Funs en Nick zorgden er voor dat veel bezoekers konden kennis maken met het bedienen van een 737. En als dat tot een goed einde werd gebracht vertrokken de adspirantpiloten met een Certificaat dat hun “luchtdoop” bewees.

De echte primeur was dit jaar voor de officiële start van de Beech-200 simulator. De Beech 200 shells die in november 2017 naar het ACC zijn getransporteerd staan inmiddels opgesteld naast het clublokaal van de FAA. Eén shell zal door het ACC worden gebruikt voor opleidingsdoeleinden, de andere shell kan worden betiteld als “FAA-shell” en is bedoeld voor clubgebruik. En in de afgelopen maanden is er flink doorgewerkt aan het “in de lucht” krijgen van die FAA-shell. Met veel volharding en doorzetten hebben Jan S., Joost en Math het voor mekaar gekregen de simulator “luchtwaardig” te krijgen voor de open dag. Dat kostte wel een paar dagen flink zweten, maar het resultaat mag er zijn: een levensechte propellormachine met dubbele yokes, een mooie pedestal en een realistisch main instrument panel. Het was dan ook een drukte van belang bij de B200 sim waar – net als bij de 737 – onder deskundige begeleiding van in dit geval Math veel bezoekers even konden proeven aan het bedienen van een twinprop cockpit.

In het FAA clublokaal werd intussen ook druk gevlogen, zowel online op IVAO als offline. Vooral het helicopterplatform en natuurlijk de daverende geluidscoulisse van de X-Plane 11 sim trokken veel belangstelling. Niet het minst belangrijk: de open dag leverde ook weer enkele nieuwe leden voor de FAA op. Die heten we al vast langs deze weg van harte welkom bij onze club!

Enige tijd geleden kwam het contact tot stand tussen Aresco B.V. en de FAA. Aresco B.V. is gevestigd in Landgraaf en is actief op het gebied van professionele flight simulators: onderhoud, software-updates en revisie behoren tot het interessante werkpakket.

Bij Aresco bleken er 2 prachtige Beech 200 simulator shells te staan die bedoeld waren voor de sloop. Maar – dankzij Ruud Otten, de directeur van Aresco - gisteren, 1 november 2017, hebben we de 2 shells kunnen ophalen en zijn ze gearriveerd in het Aviation Competence Centre in Beek. Want voor de opleidingen van het ACC en voor de simmers van de FAA zijn de 2 shells een fantastische aanvulling op het toch al prachtige arsenaal aan simulatoren. Het is de bedoeling om van de 2 shells uiteindelijk 1 werkende simulator te maken. Die zal als fixed base trainer een waardige plek krijgen in de buurt van de 737 NG.

Maar voordat het zo ver is zullen nog een paar generaties studenten er hun avionica en andere kennis mee kunnen opdoen: want op de eerste plaats is het nu een studieproject voor de leerlingen van het ACC geworden.

Bijgaande foto’s geven een indruk van het spannende transport!

Voor het eerst hebben we op de club geëxperimenteerd met het samen vliegen. Dat wil zeggen: we deden dat natuurlijk altijd al, maar dan in het clublokaal ieder voor zich of samen via het netwerk van IVAO. Daar hebben we nu een nieuwe manier aan toegevoegd: samen in het clublokaal, maar dan ook samen op ons eigen lokale netwerk.

Dat is op de eerste plaats leuk: je ziet en hoort elkaars vliegtuig of helikopter, maar het is ook heel leerzaam. Want zonder dat er verder iemand op je vingers kijkt, kun je als beginnend piloot er aan wennen dat er andere piloten in de lucht zijn en dat er verkeersleiding is om het luchtverkeer in goede banen te leiden. Op het IVAO netwerk kan dat natuurlijk ook, maar we merken dat voor veel beginnende vliegers dat toch een hoge drempel is. Vooral het moeten spreken en luisteren in het Engels is in het begin best moeilijk. Met deze tussenstap voegen we weer een leuk facet toe aan onze club.

Komende tijd gaan we de techniek verder uitbouwen en vervolmaken. Dan kunnen we ook via Teamspeak met elkaar communiceren en kunnen de (adspirant) verkeersleiders onder ons zich bekwamen in het controllen.

 

logo eurocontrol 300  http://www.eurocontrol.int/

Stralende zon begeleidde zowat de hele Flying Armchair club vanmiddag bij de plichtplegingen die noodzakelijk zijn om het Eurocontrol gebouw binnen te komen.

Eerst een lijst van deelnemers met identiteitsgegevens, dan controle van identiteitsbewijzen met een zichtbaar te dragen badge en tot slot voor die badge nog een inschuifkaart die uiteindelijk voor de toegang kon zorgen.

Best goed beveiligd, dat complex waar je als lid van de FAA zo vaak langs rijdt. 

Eenmaal binnen werden we ontvangen door Csilla Szabo, onze gastvrouw, en meteen onthaald op koffie en fris in een prima gekoelde vergaderzaal.In haar presentatie over Eurocontrol in het algemeen en MUAC (Maastricht Upper Area Control) in het bijzonder kwamen heel wat interessante feiten aan de orde: 5.500 vluchten worden per dag door MUAC begeleid, in totaal 17% van alle Europese luchtverkeer.

08 Eurocontrol 5 7 17En nu sinds kort ook het militaire verkeer boven Nederland en al langere tijd het militaire verkeer boven Duitsland.

Er werken 300 verkeersleiders bij MUAC op een totaal van 600 personeelsleden. Bijzonder trots is men bij MUAC op de efficiency: tegenover elk uur van een ATC-er staan er 2 vlieguren - en dat schijnt heel veel te zijn in de internationale vergelijking met andere upper area control centers.

Na de uitgebreide presentatie en een vragenrondje kwam een bezoek aan het hart van MUAC aan bod: de operations room. In een grote ellips staan daar tientallen opstellingen waar telkens 2 luchtverkeersleiders een sector van het aan MUAC toegewezen luchtruim bewaken. Heel imposant om te zien, hoewel we om begrijpelijke redenen alleen door een raam vanaf een hogere etage het echte werk mochten aanschouwen. Wat het meest opviel: ondanks de drukte in de lucht en de grote verantwoordelijkheid van het ATC-werk ging het er heel relaxed aan toe!Al met al een geslaagd bezoek aan onze “buren” en – hoewel wij niet zoiets imposants kunnen laten zien – ging Csilla toch graag in op onze uitnodiging om ook een keer een kijkje ten nemen bij onze Association tijdens een clubmiddag of –avond.

 

17 Eurocontrol 5 7 17       02 Eurocontrol 5 7 17

 

 

Contact

Form by ChronoForms - ChronoEngine.com

Clubfoto's

Flightsim Beek clubdagen: woensdagavond tussen 19.00 - 21.30 uur en zaterdagmiddag tussen 13.30 - 17.00 uur.
Adres: Horsterweg 13, 6199 AC Maastricht-Airport
Vanaf 13 jaar ben je welkom.